Den nya checklistan för betalningar – 5 snabba tips

 In Blog

Förut var det här med betalningar den enkla delen av detaljhandeln. Du tog emot kontanter och kort och alla konsumenter var nöjda. Men så är det inte längre. Detaljhandeln är under förändring. Nya tekniska lösningar poppar upp, nya lagar och regler att lära sig och kunderna är helt plötsligt digitala! Börjar det bli för mycket? Lugn, här är min checklista för varje handlare –här ser du vad du ska fokusera på.

  1. Har du rätt betalningslösning för dina kunder?

Våra kunder och konsumenter beter sig inte som de gjorde förut. Beteenden och önskemål varierar beroende på ålder, bostadsort och många andra faktorer. De unga (vilken ålder det nu är) vill göra omedelbara och mobila betalningar. Kontanter kan fortfarande vara kung i vissa områden, men försvinner snabbt på andra. Vissa gillar kortbetalningar, men med mer och mer NFC / Contactless. Det är livsviktigt att lyssna på kunden. Är betalningen krånglig i webshoppen överger kunden sin kundvagn. Enligt en ny studie anser  40% av konsumenterna att om den föredragna betalningsmetoden inte kan användas, vill de inte handla. Du som handlare behöver alltså känna till vad dina kunder gillar för betalningssätt. Annars hindrar du dina kunder från köp!

  1. Tänk på kunden – hur smidigt kan det bli?

Brick & Mortar och eCommerce slås samman för att bli Omnichannel-handel. Kunderna vill ha liknande tillgång till återförsäljarens alla erbjudanden på nätet, i mobilen och i fysisk butik. Omnichannel-åtkomst innebär att kunden  kan beställa online i webbshoppen och hämta i fysisk butik. Eller beställa i fysiska butiken och ordna leverans online. Då kan även varor som köpts online, returneras till butik och återbetalas där och vice versa. Kunderna vill ha samma betalningsalternativ i alla kanaler och du som handlare måste också kunna hantera alla möjliga situationer överallt, som t.ex. transaktioner för tilläggsbetalning elleråterbetalning.

  1. Rutiner – tid är pengar!

De mest framgångsrika handlarna som jag har arbetat med, är mycket kostnadsmedvetna. De har också automatiserat allt rutinarbete. Genom att göra detta kan en handlare skapa betydande besparingar både i arbetskraft och i bankbetalningar. Detta kommer att bli ännu viktigare i framtiden, oavsett om du sysslar med e-handel eller annan handel.

  1. Betalningar, kostnader och konkurrens. Hur ligger du till?

Nya EU-regler, som MIF för kortbetalningar och kommande PSD2 för alla betalningar ökar konkurrensen, vilket också kommer att sänka priserna. Men det kräver aktivitet för att ta del av sänkta priser. Se över dina betalleverantörer och du kan räkna med en 5-10% besparing på de årliga betalkostnaderna.

  1. Skaffa dig en strategi och en plan

Som sagt, omvärlden förändras snabbt och antalet betalserviceleverantörer och betalmetoder kommer att explodera de närmaste åren. Detta blir en utmaning för alla handlare. Att välja rätt betalmetod och att hålla kostnaderna nere för betalningarna är avgörande för framgång. Och detta kräver planering och proaktivitet. Skaffa dig en betalningsstrategi eller åtminstone en färdplan för hur du ska möta alla förändringar som sker. Då är du redo och rätt rustad.

Författaren Päivö Eerola är styrelseledamot i Certitrade AB. Han är expert på betalningar och dessutom en sann entreprenör.

Recommended Posts